Zajęcia terenowe 1- gleba oraz szata roślinna

Scenariusz zajęć terenowych

Temat: Rozpoznawanie i klasyfikacja roślin porastających las Młociński.



Czas trwania zajęć: 2 godziny + godzina prac laboratoryjnych(ew.)

Cele:

  • uczeń wyjaśnia pojęcia: roślinność ruderalna, segetalna, synantropijna, murawy kserotermiczne, rośliny wskaźnikowe,
  • określa właściwości środowiska na podstawie występującej roślinności,
  • zna rodzaje gleb i występujące na nich organizmy,
  • bada zawartość niektórych pierwiastków w glebie i ich wpływ na różnorodność gatunkową.

Metody ogólne: pogadanka, zbieranie danych, badanie i analiza.

Formy: indywidualna i grupowa.

Środki dydaktyczne: karty pracy, zestawy do badania gleby-ewentualnie, atlas roślin, łopata, miarka centymetrowa.

Przebieg zajęć:

  • Pobranie wszystkich niezbędnych pomocy na zajęcia terenowe.
  • Wyjście do lasu.
  • Podział klasy na pięć grup.
  • Dwie grypy zostają skierowane do badań po stronie północnej, trzy po stronie południowej lasu.
  • Zanotowanie swoich spostrzeżeń.
  • Zebranie odpowiedniej ilości gleby i zapisanie swoich spostrzeżeń.
  • Obejrzenie przekroju gleb i zapisanie spostrzeżeń.
  • Przeprowadzenie badań laboratoryjnych dotyczących składu gleb.
  • Porównanie i oznaczenie widzianych w lesie gleb.
  • Uzupełnienie tabeli i karty pracy.
  • Ocena tabeli przez nauczyciela.
  • Podsumowanie zajęć i zadanie pracy domowej.

Hipoteza badawcza: Zróżnicowanie szaty roślinnej danego regionu i występujących na nim organizmów zależy od rodzaju towarzyszących gleb.

Metody zbierania danych:Obserwacja, notowanie, spostrzeganie:

Uczniowie podzieleni na 5 grup zbierają do pojemniczków ziemię z wyznaczonych miejsc. Następnie opisują jakie rośliny rosną w obrębie pobranego kawałka ziemi i zapisują jakie organizmy żywe można zaobserwować w całym lesie (dopisując przy drzewach i organizmach zwierzęcych ilość napotkanych). Kolejnym krokiem jest zbadanie pobranych próbek w laboratorium pod względem składu oraz określenie jakiego rodzaju są to gleby. Ostatni punkt lekcji to sporządzenie tabeli.

Metoda badań gleby:

Uczniowie poprzez dokonanie kilku doświadczeń laboratoryjnych pomagających w wykryciu pierwiastków w surowcu, np.: Żelazo można wykryć przez sporządzenie roztworu i dodaniu odczynnika anionów anionów S2- w środowisku obojętnym lub słabo zasadowym; Wapń można wykryć przeprowadzając reakcję w której odczynnikiem grupowym jest węglan amonu w środowisku buforu amonowego; krzem- reakcja z MnO4- co nie powoduje jego odbarwienie.

  • Każdy z uczestników doświadczenia zapisuje skład swojej próbki ziemi.
  • Porównujemy przekrój naszej gleby z wzorcowymi.
  • Z porównań wynika, że mamy do czynienia z dwoma rodzajami gleby: mady, czarnoziemy.
  • Uczniowie zapisują obserwacje.
  • Sporządzenie tabeli.

Rodzaje gleb

Flora

(w miejscu kropek wpisz liczbę zaobserwowanych organizmów)

Fauna

(w miejscu kropek wpisz liczbę zaobserwowanych organizmów)

Mady

· olsza, -...

· topola, -...

· wierzba, -...

· wiąz, - ...

· jesion, -...

· dąb, -...

· podagrycznik pospolity,- ...

· kostrzewa olbrzymia,- ...

· pokrzywa zwyczajna,- ...

· wiązówka błotna,- ...

· bluszczyk kurdybanek -...

· Jeleniowate, - ...

· dzikowate, - ...

· żaba rzekotka, - ...

· żaba jeziorowa, - ...

· mrówki, - ...

· muszki, - ...

· komary, - ...

· dzięcioły, - ...

· czaple, - ...

· mewy, - ...

· zaskrońce, - ...

· wiewiórki, - ...

· pajęczaki, - ...

· jaszczurki zwinki, - ...

· myszy polne - ...

Czarnoziemy

· Gęste, wysokie trawy

· wrotycz,- ...

· sasanka,- ...

· niezapominajka, - ...

· miłek wiosenny,- ...

· dęby,- ...

· buk, - ...

· sosna, - ...

· świerk, - ...

· jodła, - ...

· modrzew, - ...

· brzoza, - ...

· borówka czernica, - ...

· widłoząb kędzierzawy, - ...

· rokiet - ...

· jałowiec, - ...

· trzmielina- ...

· jarzębina, - ...

· lipa - ...

Tabele zostają ocenione.

Wnioski:

· Zróżnicowanie fauny i flory zależy od zróżnicowania podłoża.

· Obecność danych substancji w podłożu nadaje mu specyfikę.

· Na terenach młocińskiego lasu spotykamy większość drzew z lasów mieszanych i borów.

· Zróżnicowanie gleb jest bardzo dobrze odwzorowane w zróżnicowaniu organizmów na nich występujących.

Mady- przekrój

Mady- przekrój

Czarnoziem- przekrój

Czarnoziem- przekrój

czwartek, 12 stycznia 2012

Karta pracy

Karta pracy, naciśnij

Praca domowa, naciśnij

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz