Zajęcia terenowe 1- gleba oraz szata roślinna
Scenariusz zajęć terenowych
Temat: Rozpoznawanie i klasyfikacja roślin porastających las Młociński.
Czas trwania zajęć: 2 godziny + godzina prac laboratoryjnych(ew.)
Cele:
- uczeń wyjaśnia pojęcia: roślinność ruderalna, segetalna, synantropijna, murawy kserotermiczne, rośliny wskaźnikowe,
- określa właściwości środowiska na podstawie występującej roślinności,
- zna rodzaje gleb i występujące na nich organizmy,
- bada zawartość niektórych pierwiastków w glebie i ich wpływ na różnorodność gatunkową.
Metody ogólne: pogadanka, zbieranie danych, badanie i analiza.
Formy: indywidualna i grupowa.
Środki dydaktyczne: karty pracy, zestawy do badania gleby-ewentualnie, atlas roślin, łopata, miarka centymetrowa.
Przebieg zajęć:
- Pobranie wszystkich niezbędnych pomocy na zajęcia terenowe.
- Wyjście do lasu.
- Podział klasy na pięć grup.
- Dwie grypy zostają skierowane do badań po stronie północnej, trzy po stronie południowej lasu.
- Zanotowanie swoich spostrzeżeń.
- Zebranie odpowiedniej ilości gleby i zapisanie swoich spostrzeżeń.
- Obejrzenie przekroju gleb i zapisanie spostrzeżeń.
- Przeprowadzenie badań laboratoryjnych dotyczących składu gleb.
- Porównanie i oznaczenie widzianych w lesie gleb.
- Uzupełnienie tabeli i karty pracy.
- Ocena tabeli przez nauczyciela.
- Podsumowanie zajęć i zadanie pracy domowej.
Metody zbierania danych:Obserwacja, notowanie, spostrzeganie:
Uczniowie podzieleni na 5 grup zbierają do pojemniczków ziemię z wyznaczonych miejsc. Następnie opisują jakie rośliny rosną w obrębie pobranego kawałka ziemi i zapisują jakie organizmy żywe można zaobserwować w całym lesie (dopisując przy drzewach i organizmach zwierzęcych ilość napotkanych). Kolejnym krokiem jest zbadanie pobranych próbek w laboratorium pod względem składu oraz określenie jakiego rodzaju są to gleby. Ostatni punkt lekcji to sporządzenie tabeli.
Metoda badań gleby:
Uczniowie poprzez dokonanie kilku doświadczeń laboratoryjnych pomagających w wykryciu pierwiastków w surowcu, np.: Żelazo można wykryć przez sporządzenie roztworu i dodaniu odczynnika anionów anionów S2- w środowisku obojętnym lub słabo zasadowym; Wapń można wykryć przeprowadzając reakcję w której odczynnikiem grupowym jest węglan amonu w środowisku buforu amonowego; krzem- reakcja z MnO4- co nie powoduje jego odbarwienie.
- Każdy z uczestników doświadczenia zapisuje skład swojej próbki ziemi.
- Porównujemy przekrój naszej gleby z wzorcowymi.
- Z porównań wynika, że mamy do czynienia z dwoma rodzajami gleby: mady, czarnoziemy.
- Uczniowie zapisują obserwacje.
- Sporządzenie tabeli.
Rodzaje gleb | Flora (w miejscu kropek wpisz liczbę zaobserwowanych organizmów) | Fauna (w miejscu kropek wpisz liczbę zaobserwowanych organizmów) |
Mady | · olsza, -... · topola, -... · wierzba, -... · wiąz, - ... · jesion, -... · dąb, -... · podagrycznik pospolity,- ... · kostrzewa olbrzymia,- ... · pokrzywa zwyczajna,- ... · wiązówka błotna,- ... · bluszczyk kurdybanek -... | · Jeleniowate, - ... · dzikowate, - ... · żaba rzekotka, - ... · żaba jeziorowa, - ... · mrówki, - ... · muszki, - ... · komary, - ... · dzięcioły, - ... · czaple, - ... · mewy, - ... · zaskrońce, - ... · wiewiórki, - ... · pajęczaki, - ... · jaszczurki zwinki, - ... · myszy polne - ... |
Czarnoziemy | · Gęste, wysokie trawy · wrotycz,- ... · sasanka,- ... · niezapominajka, - ... · miłek wiosenny,- ... · dęby,- ... · buk, - ... · sosna, - ... · świerk, - ... · jodła, - ... · modrzew, - ... · brzoza, - ... · borówka czernica, - ... · widłoząb kędzierzawy, - ... · rokiet - ... · jałowiec, - ... · trzmielina- ... · jarzębina, - ... · lipa - ... |
Tabele zostają ocenione.
Wnioski:
· Zróżnicowanie fauny i flory zależy od zróżnicowania podłoża.
· Obecność danych substancji w podłożu nadaje mu specyfikę.
· Na terenach młocińskiego lasu spotykamy większość drzew z lasów mieszanych i borów.
· Zróżnicowanie gleb jest bardzo dobrze odwzorowane w zróżnicowaniu organizmów na nich występujących.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz